Arnhem zet vol in op trolleybussen

Arnhem legt wensenpakket openbaar vervoer neer bij provincie: Zero-emissie + betere toegankelijkheid + beter woon/werkverkeer: 

Zero-emissie
De gemeente Arnhem ziet graag dat de regio het schoonste openbaar vervoer blijft houden. Alle bussen moeten daarom vanaf 2022 volledig zero-emissie zijn. Voor Arnhem en omgeving betekent dat de inzet van trolley 2.0 bussen. Die rijden op het trolleynetwerk in de stad, maar omdat ze ook grote delen zonder bovenleiding kunnen rijden, kunnen ze ook steden als Wageningen, Nijmegen, Zutphen, Doetinchem en zelfs Apeldoorn bereiken. Voor de overige buslijnen is waterstof een goed alternatief.

Beter toegankelijk
Om het gebruik van bussen zoveel mogelijk te stimuleren, moeten ze volledig toegankelijk zijn voor inwoners met een fysieke of verstandelijke beperking. Daarnaast wordt van de busmaatschappij verwacht dat ze ervoor zorgt dat de bus ook toegankelijk en begrijpelijk is voor buitenlanders en Nederlanders met een migratieachtergrond. Voor gezinnen ziet de gemeente het liefst een goedkope gezinskaart. Zo raken kinderen al vroeg vertrouwd met het openbaar vervoer, is de gedachte.

Beter woon/werkverkeer
Nieuw in het wensenpakket is het verzoek ook kantorenparken (zoals IJsseloord 2) en P+R - locaties via buslijnen te ontsluiten. Dat heeft alles te maken met een goede bereikbaarheid van de stad en het centrum. Zo wordt het makkelijker voor medewerkers van bedrijven in die gebieden om met het openbaar vervoer naar het werk te komen. Daarnaast wordt de binnenstad nog beter bereikbaar voor bezoekers die hun auto op een P+R terrein parkeren en met de bus naar het centrum willen.

Deze en meer wensen legt de gemeente Arnhem neer bij de Provincie Gelderland voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer in de regio Rijn - Waal.<--break->


Vanaf eind 2022: RRReis
De aanbesteding van de regio Rijn-Waal maakt deel uit van een grotere gezamenlijke aanbesteding van alle busvervoer in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland. De provincies zijn verantwoordelijk voor het regionale openbaar vervoer. Er zijn drie nieuwe grote concessiegebieden vastgesteld, waarvan de concessie Rijn-Waal er één is. Door de openbaar vervoer gebieden groter te maken, verwachten de provincies een interessanter aanbod vanuit vervoerders. Hiermee kunnen reizigers zo snel mogelijk, veilig en betaalbaar door de drie provincies reizen. De aanbesteding voor de regio Rijn-Waal start in 2020. Het is de bedoeling dat de bussen vanaf december 2022 gaan rijden. Alle bussen in deze drie provincies gaan rijden onder dezelfde naam: RRReis. In de regio Arnhem - Nijmegen zal daardoor de naam Breng verdwijnen.

Bijlage uitslag enquete
In de bijlage hieronder is de uitslag te vinden van de enquete zoals die onlangs is gehouden onder de bewoners van Arnhem over het openbaar vervoer. Er waren bijna 700 deelnemers aan de enquete. Het OV wordt veel gebruikt voor winkelen, ziekenhuisbezoek en sociaal. Velen ervaren het OV als duur en geven aan meer te reizen met het OV als de prijzen wat lager zijn. Het OV wordt algemeen als goed ervaren.  

Zie ook bericht Gelderlander:  
https://www.gelderlander.nl/arnhem/arnhem-wil-betere-busverbinding-naar-kantoorparken-en-zet-in-op-trolley-2-0~a0e7fe0f/